Sunday 2 October 2011

Berat sama dipikul... pindah rumah dalam 28 minit

SEMANGAT 'GOTONG ROYONG': Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim (tengah, baju putih) bersama sekitar 200 penduduk Kampung Tandop di Baling, Kedah, mengusung rumah kayu milik salah seorang penduduk kampung itu, Encik Yusoff Md Saman, kelmarin. -- Foto MINGGUAN MALAYSIA

BALING (Kedah): Pepatah 'berat sama dipikul, ringan sama dijinjing' dibuktikan oleh kira-kira 200 penduduk Kampung Tandop, dekat sini, apabila mereka berjaya mengusung dan memindahkan rumah milik salah seorang penduduk kampung itu dalam masa 28 minit sahaja.
Lebih menarik, pemindahan rumah kayu milik Encik Yusoff Md. Saman, 56 tahun, pada jarak 150 meter itu turut menjadi perhatian orang ramai, yang kemudiannya sudi meringankan tangan untuk bersama-sama mengusung rumah berkenaan ke tapak barunya.Menurut Encik Yusoff, pada mulanya beliau hanya menjemput penduduk kampungnya sahaja tetapi didorong semangat tolong menolong, rakan-rakan yang tinggal jauh dari kampung tersebut pun turut membantu.'Orang yang menggunakan jalan utama dari Pekan Baling ke Kampung Lalang turut membantu,' katanya kepada pemberita di sini, kelmarin.Hadir bersama penduduk ialah Ketua Umno Bahagian Baling, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim, yang buat kali pertamanya merasai suasana riuh rendah mengalihkan rumah penduduk itu.Datuk Abdul Azeez berkata, beliau gembira dengan suasana begitu dan semangat kekeluargaan dalam kerja gotong- royong itu.'Walaupun penat, semangat kekeluargaan yang ditunjukkan oleh semua penduduk terlibat membuktikan semangat ini masih kuat dipraktikkan di kampung,' ujarnya.Dalam pada itu, beliau, yang juga penyelaras Parlimen Baling, berkata pihaknya akan turut membantu menyiapkan rumah Encik Yusoff melalui kerja gotong-royong.Menurutnya, pihaknya akan menyiapkan sepenuhnya rumah Encik Yusoff itu dengan menyediakan peruntukan melalui Yayasan Pembangunan Rakyat Baling. -- Minggguan Malaysia. Cyberita Online Luar Negara:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment