Sunday 2 October 2011

Kongres AS henti bantu Palestin





2011/10/03

PETANI Palestin melintasi halangan   didirikan   Israel di atas tanah Palestin untuk menuai hasil buah  zaitun mereka di dalam ladang berhampiran penempatan Yahudi Elon.
PETANI Palestin melintasi halangan didirikan Israel di atas tanah Palestin untuk menuai hasil buah zaitun mereka di dalam ladang berhampiran penempatan Yahudi Elon.
Reaksi balas hukuman terhadap PA kerana mohon jadi anggota PBB

LONDON: Tiga jawatankuasa kongres menghentikan pembiayaan bantuan dan kewangan kepada Pihak Berkuasa Palestin (PA) sebagai reaksi balas kepada cubaan memohon keang-gotaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), langkah yang disifatkan PA sebagai hukuman kolektif, lapor akhbar The Independent.
Kongres Amerika Syarikat menghalang pemberian bernilai hampir AS$200 juta (RM638 juta) dalam bentuk bantuan kepada penduduk wilayah itu. Bantuan berkenaan, yang dikhaskan untuk projek berkaitan makanan, penjagaan kesihatan dan usaha membangunkan wilayah, sepatutnya dipindahkan kepada PA pada tahun fiskal Amerika yang berakhir kelmarin, lapor akhbar itu.
Bantuan itu kebanyakannya digunakan untuk projek pembangunan dan kemanusiaan, ia adalah satu bentuk hukuman yang pasti menjejaskan keperluan penduduk, manakala alasan yang diberi adalah tidak munasabah. - Ghassan Khatib, Ketua jurucakap PA Laporan
Akhbar berkenaan menggambarkan tindakan itu sebagai ‘sekatan yang tidak diumumkan’ sejak Ogos lalu sebagai tindak balas kepada usaha Palestin memohon keanggotaan PBB.

Ketua jurucakap PA, Ghassan Khatib, Jumaat lalu berkata, tindakan Kongres itu tidak adil.

“Bantuan itu kebanyakannya digunakan untuk projek pembangunan dan kemanusiaan, ia adalah satu bentuk hukuman yang pasti menjejaskan keperluan penduduk, manakala alasan yang diberi adalah tidak munasabah,” lapor Independent memetik beliau sebagai berkata.

Pelbagai pihak di Kongres membuat desakan dari semasa ke semasa untuk menghentikan pembiayaan kepada PA jika ia terus memohon penubuhan negara merdeka. 
Anggota Jawatankuasa Kecil Dewan mengenai Asia Barat dan Asia Selatan daripada parti Republikan, Gary Ackerman, berkata mungkin ada keperluan untuk menghentikan semua bantuan kepada Palestin kerana meneruskan usaha mereka yang dianggap ‘amat bahaya’.

Resolusi 268, diluluskan oleh majoriti di Kongres Julai lalu, menggesa pentadbiran Presiden Barack Obama menggantung bantuan kewangan kepada PA jika ia memohon undian di PBB bagi mengiktiraf negara merdeka Palestin dan menyeru supaya rundingan damai Israel dan Palestin diteruskan semula.

Panel Majlis Keselamatan PBB yang bertanggungjawab menerima anggota baru mengadakan pertemuan Jumaat lalu buat kali pertama mengenai permohonan Palestin untuk menyertai badan dunia itu ketika wilayah berkenaan melobi anggota majlis untuk mendapatkan sokongan.

Dalam perkembangan lain, perunding kanan Palestin, Nabil Shaath, menyifatkan bekas Perdana Menteri Britain, Tony Blair tidak berguna kerana bercakap seolah-olah dia adalah diplomat Israel ketika menyatakan usaha mengadakan semula rundingan damai itu terlalu samar.

Shaath berkata, ketika PA masih belum bertanya mengenai empat pihak yang menjadi orang tengah rundingan itu iaitu Amerika, Kesatuan Eropah, Russia dan PBB, untuk menggantikannya, jelas Blair tidak lagi memihak kepada Palestin.

Katanya, ketika kenyataan empat pihak itu yang dikeluarkan Jumaat lalu, bertujuan melancarkan semula rundingan secara Palestin dan Israel, mempunyai banyak kelemahan.

“Jika keempat-empat pihak dibiarkan membuat tafsiran sendiri, ia mungkin mengambil masa sehingga 20 tahun untuk berunding. Mereka perlu lebih tegas, menghentikan pembinaan penempatan, hentikan keganasan dan menerima syarat,” katanya. – Agensi

No comments:

Post a Comment