Sunday 2 October 2011

Karzai kecewa dengan Taliban


KABUL 2 Okt. - Presiden Afghanistan, Hamid Karzai membayangkan bahawa beliau sudah hilang harapan untuk meneruskan rundingan damai dengan Taliban dan berkata, Afghanistan sebaliknya perlu mengadakan rundingan damai dengan Pakistan.

Karzai berkata demikian ketika mengadakan pertemuan dengan pemimpin-pemimpin kanan agama kurang dua minggu selepas pembunuhan bekas Presiden Afghanistan, Burhanuddin Rabbani yang juga merupakan wakil kerajaan dalam rundingan damai itu.

"Rakyat Pakistan bertanya kepada saya, "Tuan Presiden, dengan siapa kamu berunding, siapa kah pihak yang ajak berunding?"

"Saya tidak mempunyai jawapan, selain berkata, rakan saya ajak berunding atau pihak yang dibawa berunding ialah Pakistan," katanya menerusi rakaman video mesyuarat yang diadakan Jumaat lalu.

Rabbani merupakan pengerusi Majlis Perdamaian Tertinggi yang ditubuhkan oleh Karzai pada Oktober tahun lalu bagi mendekati Taliban.

Beliau terbunuh dalam serangan seorang pengebom berani mati yang menyamar sebagai salah seorang utusan damai daripada majlis kepimpinan Taliban yang dipanggil Quetta Shura.

Namun, Karzai pada mesyuarat tersebut mempersoalkan sama ada Taliban mempunyai majlis kepimpinan yang berfungsi.

"Saya tidak bertemu dengan Mullah Omar (pemimpin Taliban), di mana dia? Saya juga tidak tahu di manakah shura Taliban itu.

"Seseorang datang dan memperkenalkan dirinya sebagai wakil rundingan damai itu, dan terbunuh, jadi dengan siapa kita perlu berunding sebenarnya? Dengan Pakistan," katanya. - Reuters

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment