Monday 26 September 2011

Kubur besar ditemui di Libya



Seorang lelaki mengumpulkan serpihan tulang-tulang mayat manusia yang ditemui dari sebuah kubur besar di Tripoli, kelmarin. - REUTERS


TRIPOLI 26 Sept. - Kerajaan sementara Libya semalam mengumumkan penemuan sebuah kubur besar mengandungi mayat 1,270 banduan yang dibunuh oleh pasukan keselamatan Muammar Gaddafi dalam pembunuhan beramai-ramai di sebuah penjara di selatan Tripoli pada 1996.

Penemuan itu dilaporkan ketika pesawat pengebom Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) membedil bandar Sirte untuk membuka laluan kepada tentera Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC) menawan bandar kelahiran Gaddafi itu.

Namun, penyokong setia Gaddafi membuktikan mereka masih menjadi ancaman dengan menyerang pekan oasis Ghadames, dekat sempadan Algeria.

Kubur besar itu adalah bukti fizikal pertama ditemui setakat ini mengenai pembunuhan beramai-ramai di penjara Abu Salim, insiden yang disembunyikan selama bertahun-tahun yang mencetyskan dendam yang akhirnya membantu membawa kepada kejatuhan Gaddafi.

"Saya gembira revolusi ini berjaya dan negara kami akan menjadi lebih baik, tetapi apabila saya berdiri di sini, saya teringat dua saudara lelaki saya yang terbunuh," kata Sami al-Saadi, 45, yang percaya saudara lelakinya maut dalam pembunuhan beramai-ramai itu.

Menurut keterangan daripada banduan yang terselamat kepada pertubuhan hak asasi manusia, pengawal mengarahkan banduan beratur di pekarangan penjara Abu Salim pada 29 Jun 1996.

Pasukan keselamatan yang berdiri di atas bumbung penjara melepaskan tembakan ke arah banduan dengan raifal Kalashnikov sebelum menggunakan pistol pada jarak dekat untuk memastikan semua banduan itu sudah mati.

Pemberontakan yang membawa kepada kejatuhan Gaddafi dicetuskan oleh protes yang ada kaitan dengan pembunuhan di penjara Abu Salim itu.

Pada Februari lepas, keluarga kepada banduan yang dibunuh di sana mengadakan tunjuk perasaan di bandar Benghazi untuk menuntut peguam mereka dibebaskan. - Reuters

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment