Monday 26 September 2011

RM6.4j tebus kru


HANOI: Sebuah firma perkapalan Vietnam membayar kira-kira AS$2 juta (RM6.37 juta) sebagai wang tebusan untuk membebaskan kru kapal yang telah ditahan oleh lanun Somalia selama sebulan.
Menurut eksekutif syarikat perkapalan itu, semua anak kapal selamat tiba, semalam.
Kata Ketua Pengarah Hoang Son Ltd Co, semua 24 kru kapal telah selamat mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Noi Bai.

“Kami terpaksa membayar wang tebusan menggunakan wang syarikat,” katanya. Syarikat perkapalan itu mempunyai pejabat di pelabuhan utara di bandar Haiphong.


Semua kru akan menjalani ujian kesihatan.


“Kita tahu mental atau fizikal mereka terjejas dengan kejadian ini,” katanya tetapi tidak memberitahu dengan terperinci serangan lanun dan rawatan yang akan diberikan kepada kru kapal.

Menurut laporan anti lanun tentera laut Kesatuan Eropah pada 20 Januari lalu, kapal pengangkut milik Hoang Son Sun dipercayai telah ditawan kira-kira 520 batu nautika, di tenggara Muscat.

Kapal itu mengibarkan bendera Mongolia tetapi dipunyai oleh syarikat Vietnam.

Kegiatan lanun di Somalia semakin menjadi-jadi. Usaha antarabangsa termasuk sentiasa melakukan rondaan menggunakan kapal perang dan menjatuhkan hukuman berat kepada lanun, kurang berkesan.

Pengarah Urusan Perisikan Risk, Hans Tino Hansen berkata, wang tebusan meningkat hingga AS$5 juta (RM16 juta) untuk kapal pedagang saiz sederhana. - AFP

myMetro | RM6.4j tebus kru:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment