Monday 24 October 2011

300 remaja perempuan India tukar nama baru

NAMA BARU: Sebahagian daripada hampir 300 remaja perempuan ini menunjukkan sijil yang menyertakan nama rasmi baru mereka pada satu majlis di Satara, India, kelmarin. -- Foto AP
MUMBAI: Hampir 300 remaja perempuan India dengan nama-nama yang mempunyai makna 'tidak diingini' dalam bahasa Hindi telah dibenarkan memilih nama baru bagi memulakan kehidupan baru masing-masing.

Sebuah dearah di bahagian tengah India kelmarin mengadakan satu majlis penamaan semula bagi para remaja itu, yang diharapkan dapat memberikan martabat baru kepada mereka dan membantu memerangi diskriminasi jantina yang tersebar luas di negara itu.

Sejumlah 285 remaja perempuan yang mengenakan pakaian dan perhiasan terbaik mereka, beratur menerima sijil-sijil dengan nama baru mereka daripada para pegawai daerah Satara, di wilayah Maharashtra, kelmarin.

Sambil membuang nama-nama seperti, 'Nakusa' atau 'Nakushi' yang dalam bahasa Hindi bermakna 'tidak diingini', sesetengah remaja perempuan itu memilih nama-nama bintang-bintang Bollywood, seperti 'Aishwarya' atau dewi Hindu seperti 'Savitri', bagi menggantikan nama lama mereka.

Ada juga yang hanya menggunakan nama-nama tradisional dengan makna lebih baik, seperti 'Vaishali', yang bermaksud 'kemewahan, kecantikan dan baik' dalam bahasa Hindi.

'Sekarang di sekolah, rakan sedarjah saya dan rakan lain akan memanggil saya dengan nama baru ini, dan itu membuat saya amat gembira,' kata seorang remaja berusia 15 tahun yang menukar namanya kepada 'Ashmita' (atau teguh) daripada Nakusa, nama yang diusulkan datuknya ketika dia dilahirkan. -- AP.

Cyberita Online Luar Negara:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment