Saturday 1 October 2011

Bengkel, 7 rumah hangus terbakar

GEORGETOWN: Tujuh rumah kedai termasuk bengkel musnah dalam kebakaran di Kampung Pisang, Air Itam, di sini, malam kelmarin, menyebabkan kerugian mencecah ratusan ribu ringgit.
Kejadian dipercayai berlaku jam 11 malam apabila api dipercayai berpunca daripada bahagian tengah sebuah rumah merebak ke kediaman bersebelahan yang kebanyakan diperbuat daripada kayu.

Pegawai Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Paya Terubong, Penguasa Bomba Izuan Ariff Mat Nor berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan jam 11.01 malam dan jentera pertama dari Balai Bomba Paya Terubong bersama lima anggota bergegas dan tiba di lokasi kejadian lima minit kemudian.

Menurutnya, turut membantu memadam kebakaran adalah jentera ‘turn-table ladder’ (TTL) dari Balai Bomba Jalan Perak serta lima pasukan bomba sukarela.

Katanya, anggota St John’s Ambulans serta Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) juga memberi bantuan kepada mangsa.

“Kebakaran berjaya dikawal dalam tempoh masa 30 minit dan padam sepenuhnya dalam masa satu jam 40 minit dan tiada kecederaan atau kematian dilaporkan,” katanya.


Izuan berkata, pihaknya masih menjalankan siasatan lanjut bagi mengenal pasti punca kebakaran sebenar dan pegawai dan anggota dari Bahagian Siasatan Kebakaran akan melakukan siasatan, termasuk menilai jumlah kerugian sebenar.

No comments:

Post a Comment