Saturday 1 October 2011

Nyaris rentung

MIRI: Tiga beradik berusia antara tiga hingga 14 tahun yang nyenyak tidur nyaris rentung selepas rumah mereka di Kampung Api-Api di Lutong, dekat sini, musnah dalam kebakaran, awal pagi, semalam.
Kejadian berlaku jam 4 pagi ketika ibu bapa kepada ketiga-tiga beradik berkenaan tiada di rumah kerana bertugas.

Bagaimanapun, mereka bernasib baik apabila kebakaran itu disedari seorang jiran yang ternampak api dari bumbung sebelum bergegas menyelamatkan tiga beradik terbabit.

Menurut sumber, tiga beradik itu sepatutnya di bawah pengawasan ayah mereka, namun komitmen kerja menyebabkan mereka terpaksa ditinggalkan di rumah berkenaan.

“Jiran kemudian menghubunginya lelaki terbabit sebaik menyelamatkan tiga anaknya. Bagaimanapun, sebaik pulang bapanya tidak sempat menyelamat barang berharga berikutan api marak terlalu cepat,” katanya.

Sementara itu, Jurucakap Bomba dan Penyelamat Lopeng ketika dihubungi berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan jam 4.20 pagi sebelum bergegas ke tempat kejadian.


Dua jentera bersama 12 anggota tiba di tempat kejadian 10 minit kemudian bagi mengelak api merebak ke rumah berdekatan. Api berjaya dipadam sepenuhnya 15 minit kemudian.

No comments:

Post a Comment