Wednesday 28 September 2011

Mahu cium bumi Malaysia

HO CHI MINH: “Saya akan sujud dan cium bumi Malaysia sebaik tiba di Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) Kuala Lumpur kerana sudah bebas daripada hidup di negara orang selama tujuh tahun. Selama itu jugalah saya kehilangan keluarga dan kehidupan seperti insan lain.
“Rasa perit ketika berada dalam tahanan dan menjadi banduan tidak akan saya lupakan sepanjang hayat. Jika boleh, saya tak mahu lagi menjejakkan kaki ke Vietnam,” kata Normazawati Wong Abdullah, 49, apabila disahkan akan dibawa pulang ke tanah air selepas dibebaskan pihak berkuasa Vietnam.

Normazawati dijadual tiba di Kuala Lumpur hari ini selepas semua proses berkaitan seperti penyediaan dokumen diuruskan Setiausaha Agung Kelab Putera 1Malaysia (KP1M), Abdul Khalid Chairul di bandar raya Ho Chi Minh, semalam.

Turut sama menyertai proses membawa pulang itu, Exco Wanita Umno, Datuk Norhayati Onn.

Normazawati berkata, enam tahun 11 bulan berasa ‘azab’ menjadi banduan di Penjara Ham Tan K4 di Ho Chi Minh selain ditahan 17 bulan sementara menunggu perbicaraan adalah tempoh terlalu lama sehingga dia langsung tidak mahu mengingati detik itu.

Sengsara kisah hidupnya sebagai tahanan di Vietnam bermula selepas menerima pelawaan seorang rakan sepejabat menyertai misi lawatan ke negara itu dan pada masa sama membeli barangan untuk perniagaan diusahakan pada penghujung 2004.


Katanya, menerusi ‘lawatan’ itu dia dipaksa membeli pelbagai barangan menggunakan kad kredit orang lain sehinggalah ditahan pihak berkuasa Vietnam dan dijatuhkan hukuman penjara 10 tahun atas dakwaan menggunakan kad kredit palsu menyebabkan dia terasa seolah-olah hilang masa depan.

“Pada waktu itu, ingatan saya hanya tertumpu kepada anak-anak dan keluarga. Saya sendiri mungkin boleh menghadapinya, tapi bagaimana pula nasib mereka? Saya mengemukakan rayuan di Mahkamah Rayuan, malangnya ia tidak dilayan dan keputusan dikekalkan,” katanya.

Ketika dalam tahanan, Normazawati berkata, dia diberikan kerjasama yang baik oleh kakitangan dan rakan banduan lain yang membuatkannya dapat melepaskan rindu kepada keluarga di Malaysia.

Dia yang sepatutnya dibebaskan Februari lalu, terpaksa menanti lebih lama berikutan belum mendapat kebenaran pihak berkuasa Vietnam selepas gagal menyediakan wang denda sebanyak VND373,965,810 (RM60,208.50) yang dikenakan bagi membolehkannya pulang ke tanah air.

Bagaimanapun, dengan bantuan Presiden Kelab Putera 1Malaysia (KP1M), wang terbabit berjaya dikumpulkan dan diserahkan kepada Timbalan Konsul Malaysia di Vietnam, Nor Azme Salleh, Jumaat lalu.

No comments:

Post a Comment