Monday 3 October 2011

Iran saran Palestin-Israel pulang ke tempat asal



TEHERAN 3 Okt. - Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad berkata, konflik antara Palestin dan Israel mampu diselesaikan dengan penduduk Palestin dan Israel perlu kembali ke tempat asal masing-masing.
‘‘Jika ‘penyokong’ rejim Zionis mahu konflik itu berakhir, penyelesaiannya cukup mudah. Semuanya perlu kembali ke tempat asal (masing-masing).
‘‘Ada pihak dibawa ke bumi Palestin dengan diberikan jaminan keselamatan serta peluang pekerjaan. Ini menyebabkan ada penduduk Palestin yang menjadi pelarian.
‘‘Oleh itu, penduduk Palestin terbabit perlu pulang ke bumi mereka, manakala yang lain mesti dihantar pulang ke tempat asal,’’ katanya ketika berucap pada Persidangan Antarabangsa mengenai Palestin, di sini semalam.
Persidangan dua hari itu dihadiri ahli Parlimen dari 20 negara termasuk pemimpin Hamas, Khaled Meshaal.
Ahmadinejad turut menggelar Israel sebagai ‘barah’ yang perlu disingkirkan bagi menyelamatkan dunia.
Terdahulu, pemimpin tertinggi Iran, Ayatollah Ali Khamenei ketika ucapan pembukaannya kelmarin mengulangi bantahan Iran terhadap usaha ‘membahagikan’ tanah Palestin kepada dua antara Palestin dan Israel.
‘‘Sebarang rancangan untuk ‘membelah’ tanah Palestin adalah sesuatu yang tidak boleh diterima. Jika berlaku, ia membawa kepada penerimaan Zionis di Palestin,’’ jelasnya.
Iran sejak Revolusi Iran pada 1979 tidak mengiktiraf Israel dan mendokong pejuang Palestin serta Lebanon untuk menentang usaha mewujudkan negara Israel. – AFP

No comments:

Post a Comment