Monday 3 October 2011

Krisis banjir Pakistan tidak diberi perhatian - PBB



04/10/2011 2:21am

ISLAMABAD 4 Okt. – Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) memaklumkan semalam bahawa masyarakat antarabangsa gagal memberikan respon terhadap krisis banjir di Pakistan sehingga meninggalkan lebih tiga juta orang dalam keperluan makanan.
Menurut Timbalan Pengarah Eksekutif Program Makanan Sedunia (WFP), Ramiro Lopes da Silva menyatakan ia berikutan daripada negara itu dilanda banjir selama dua tahun berturut-turut serta mengalami risiko pengasingan antarabangsa yang tinggi sejak tentera Amerika Syarikat menjumpai dan membunuh Osama Bin Laden berhampiran ibu negara Pakistan pada Mei lalu.
“Bagaimanapun, keadaan banjir dan penduduk yang terjejas itu tidak menjadi tumpuan dunia.
“Jika kami tidak mempunyai sumber, kami tidak boleh bertindak,” katanya dalam sidang akhbar di Islamabad selepas melawat wilayah selatan Sindh yang dilanda banjir.
Pada 18 September lalu, PBB membuat rayuan sejumlah AS$ 357 juta (RM1146 juta) bagi sokongan pembiayaan kecemasan dan bantuan kemanusiaan untuk berjuta-juta orang yang menderita selepas kejadian banjir menghanyutkan rumah dan tanah ladang di selatan Pakistan. – AFP

No comments:

Post a Comment