Monday 3 October 2011

Haqqani nafi ada kaitan dengan ISI Pakistan




GAMBAR fail 19 Oktober 2001 menunjukkan Jalaluddin Haqqani (kanan), semasa menjadi Menteri Hal Ehwal Puak semasa Afghanistan diperintah Taliban bersama anaknya, Naziruddin (kiri). Puak Haqqani dituduh sebagai pengganas oleh AS. - REUTERS


KABUL 3 Okt. - Rangkaian militan Haqqani hari ini menafikan dakwaan terlibat dalam pembunuhan bekas Presiden Afghanistan, Burhanuddin Rabbani, bulan lalu.
Ketua Operasinya, Sirajuddin Haqqani berkata, Haqqani yang turut dituduh melakukan serangan terhadap rakyat Barat di Kabul juga tidak mempunyai sebarang kaitan dengan agensi Perisikan Antara Perkhidmatan (ISI) Pakistan.
''Bukan kami yang membunuh Rabbani dan ini telah banyak kali kami tegaskan.
''Haqqani juga tidak ada kaitan dengan ISI,'' katanya.
Dalam kejadian 20 September lalu, Rabbani yang juga Pengerusi Majlis Perdamaian Tertinggi dibunuh di kediamannya dalam serangan berani mati oleh pengebom yang memakai serban mengandungi bahan letupan.
Haqqani berkata, sepanjang pendudukan Kesatuan Soviet di Afghanistan pada 1980, pejuang Mujahedeen ada berhubungan dengan agensi risikan Pakistan serta beberapa negara lain.
Bagaimanapun, katanya, hubungan itu putus sebaik Amerika Syarikat (AS) menceroboh Afghanistan.
Rangkaian Haqqani diasaskan olehh Jalaluddin Haqqani, pejuang yang dikenali ketika melancarkan jihad terhadap Kesatuan Soviet. - AFP

No comments:

Post a Comment