Monday 3 October 2011

Sorok dadah dalam seluar



KUALA BERANG – Polis Hulu Terengganu berjaya menahan dua pengedar dadah dan membuat rampasan bernilai lebih RM10,000 dalam dua serbuan berasingan pada 28 September lalu di Kampung Telaga dan Felda Bukit Bading.

Pemangku Ketua Polis Daerah Hulu Terengganu, Asisten Superintendan Mohd Rosli Mohd Amir berkata, dalam serbuan pertama kira-kira jam 11.45 pagi di Kampung Telaga, polis menahan seorang lelaki berumur 23 tahun setelah dilihat berjalan kaki di sekitar laluan di situ dalam keadaan mencurigakan.

“Serbuan sepasukan polis Cawangan Siasatan Jenayah Narkotik, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Hulu Terengganu ini diketuai Inspektor Izzwan Jamaluddin.

“Pada mulanya suspek yang berasal dari Kampung Tajin ini cuba melarikan diri sewaktu ditangkap sehingga berlaku pergelu-tan,” katanya ketika ditemui Sinar Harian di IPD Hulu Terengganu, di sini, semalam.

Bagamanapun katanya, kepantasan polis berjaya mematahkan usahanya dan hasil pemeriksaan ke tubuh suspek, kita menjumpai tiga paket plastik mengandungi pil berwarna merah dan hijau disyaki dadah.

Menurut Mohd Rosli, keseluruhan rampasan berkenaan dijumpai dalam poket seluar jeans dipakai suspek.

Katanya, polis percaya suspek lelaki terbabit merupakan orang suruhan baru mula berjinak dengan aktiviti pengedaran dadah sejak enam bulan lalu.

“Suspek ditahan reman selama tujuh hari untuk siasatan lanjut di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 dan hukuman jika disabit kesalahan mandatori gantung sampai mati,” katanya.

Menurut Mohd Rosli, dalam serbuan kedua sekitar tengah hari, sepasukan polis dari Cawangan Jenayah IPD Hulu Terengganu diketuai Inspektor Ahmad Faidz Hamdan telah membuat serbuan di sebuah rumah di Felda Bukit Bading.

Katanya, hasil serbuan, seorang lelaki berumur 27 tahun dan bekerja sebagai mekanik berjaya ditahan.

“Semasa tangkapan dibuat, suspek cuba menyorokkan satu bekas plastik di bawah almari dapur rumah berkenaan. Pemeriksaan mendapati, plastik tersebut mengandungi pil merah disyaki dadah yang setiap satu pil dibalut tiub plastik lut sinar.

“Nilai rampasan lebih kurang RM1,000 dan polis percaya suspek mula berjinak dengan aktiviti pe-ngedaran dadah sejak tiga tahun lalu,” katanya.

Menurut Rosli kes ini diklasifikasikan di bawah Seksyen 12(2) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan hukuman jika disabit kesalahan boleh dipenjara lima tahun dan denda RM100,000.

No comments:

Post a Comment