Friday 30 September 2011

PLO hanya berunding bila Zionis patuhi syarat



RAMALLAH 30 Sept. - Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) hanya akan menyambung rundingan damai dengan Israel jika rejim Zionis itu menghentikan penempatan haram dan menerima garis sempadan 1967.
Jawatankuasa Eksekutif PLO yang dipengerusikan oleh Presiden Mahmoud Abbas, mengadakan mesyuarat di Ramallah untuk memberi maklum balas terhadap kenyataan yang dikeluarkan oleh empat pihak antarabangsa mengenai perdamaian di Timur Tengah.
Kenyataan itu yang dikeluarkan hari ini di New York, hasil mesyuarat di antara Amerika Syarikat (AS), Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), Kesatuan Eropah (EU) dan Rusia, menggesa Palestin dan Israel untuk menyambung semula perbincangan dalam tempoh sebulan dan mencapai persetujuan mengenai garis sempadan serta keselamatan dalam tempoh tiga bulan.
Menurut kenyataan itu lagi, 'terdapat beberapa perkara menggalakkan' yang merujuk kepada jangka masa untuk (Palestin dan Israel) mencapai persetujuan berdasarkan resolusi antarabangsa dan pelan damai empat pihak tersebut.
PLO mendakwa Israel terlebih dahulu perlu bersetuju untuk menghentikan aktiviti penempatan haram di Tebing Barat dan Baitulmaqdis Timur serta menerima garis sempadan 1967 supaya rundingan dapat dijalankan dengan lebih bermakna.
Setiausaha PLO, Yasser Abed Rabbo berkata, selepas membaca kenyataan tersebut, ia tidak memadai bagi Israel menerima kenyataan kuartet tersebut tanpa menyatakan secara jelas ia perlu menghentikan penempatan haram.
Kenyataan itu turut mengutuk keras perancangan Israel membina 1,100 unit rumah di kawasan penempatan Yahudi yang di Baitulmaqdis Timur.
Katanya, tindakan Israel itu menunjukkan pihak rejim cuba mensabotaj usaha pihak antarabangsa untuk melancarkan proses rundingan damai secara serius.
"Palestin tidak bersetuju untuk mengadakan rundingan tatkala Israel terus membina penempatan haram," katanya. - dpa

No comments:

Post a Comment