Friday 30 September 2011

Anak pensyarah dalang curi komputer




SUPRITENDAN Mohd. Hatta Mohd. Zain (tiga dari kiri) menunjukkan set komputer yang dirampas di sebuah rumah di Seberang Perai Utara, Pulau Pinang, semalam.


BALIK PULAU 30 Sept. - Anak kepada seorang pensyarah institusi pengajian tinggi awam (IPTA) merupakan antara tiga suspek yang ditahan polis kerana terbabit dalam kes kecurian 14 buah komputer bernilai RM35,0000 di sebuah pusat latihan komputer di Bayan Baru di sini semalam.
Ketiga-tiga suspek yang berusia dalam lingkungan 27 hingga 32 tahun itu ditahan sepasukan polis dari Bahagian Siasatan Jenayah diketuai oleh Asisten Komisioner Mohd. Jalaluddin Sinin di rumah masing-masing kira-kira pukul 9 malam.
Ketua Polis Daerah Barat Daya, Supritendan Mohd. Hatta Mohd. Zain berkata, anak pensyarah tersebut yang bekerja di sebuah kedai buku melakukan kegiatan itu secara berseorangan sebelum menjual kepada suspek kedua dan ketiga.
"Kehilangan komputer itu disedari pengadu yang memulakan tugasnya pada 12 September lalu pukul 10.30 pagi apabila mendapati pintu hadapan terbuka dan 14 buah komputer hilang.
"Polis kemudian melakukan siasatan dan berjaya mengesan seorang suspek di Jelutong yang membawa kepada penangkapan dua lagi suspek di Seberang Perai Utara serta menemui kembali kesemua komputer berkenaan," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.
Menurut Mohd. Hatta, suspek menggunakan kereta milik rakannya untuk mengangkut barangan yang dicuri.
Kesemua suspek ditahan reman sehingga Isnin ini bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 380 Kanun Keseksaan.

No comments:

Post a Comment