Friday 30 September 2011

Syria diancam perang saudara

DAMSYIK: Tokoh aktivis Syria, Michel Kilo berkata, beliau bimbang penunjuk perasaan anti-Presiden Bashar al-Assad terjerat dengan perangkap pemimpin itu hingga melancarkan tentangan bersenjata yang akan mencetuskan perang sudara amat buruk di negara itu.
“Jika penunjuk perasaan mengambil keputusan mengangkat senjata, keadaan akan menjadi semakin buruk dan menjerumuskan Syria ke kancah perang saudara dan agama.

“Jika itu berlaku, kami yang akan kalah,” kata Kilo dalam wawancara dengan AFP, semalam.
Kilo, 71, seorang penulis yang menentang pemerintahan Parti Baath sejak ia mula berkuasa pada 1963, dipenjara dari 1980 hingga 1983 dan 2006 hingga 2009.

Dia ialah anggota Jawatankuasa Kebangsaan bagi Perubahan Demokratik (NCDC) yang dibentuk pada 17 September yang turut disertai kumpulan sosialis nasionalis Arab, Marxist, anggota kumpulan minoriti Kurdis dan prokemerdekaan. “Dari mula lagi rejim itu mengatur rancangan untuk menindas penunjuk perasaan hingga mereka terpaksa memilih untuk mengangkat senjata. “Rejim itu enggan menerima sebuah pergerakan yang aman.

“Ia mahukan pergerakan bersenjata yang ada kaitan dengan pemlapau Islam,” kata Kilo.
Dia memberi amaran, penunjuk perasaan kini semakin tertekan untuk memilih tindakan lebih keras tegas dalam berdepan dengan dengan pertumpahan darah. Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu menganggarkan lebih 2,700 orang dibunuh oleh pasukan keselamatan sejak Mac lalu.

“Golongan muda berkata mereka tidak ada pilihan lain. Mereka berdepan dengan keganasan tentera tanpa belas kasihan sedangkan mereka tidak bersenjata,” katanya.
Di Homs, penunjuk perasaan anti-Gaddafi kini dilindungi oleh penunjuk perasaan bersenjata sementara anggota tentera yang berpaling tadah memainkan peranan itu di bandar lain.

“Saya bimbang, langkah seterusnya, penunjuk perasaan akan memilih untuk menggunakan senjata kerana rejim itu terus menyerang penunjuk perasaan,” kata Kilo. - AFP
myMetro | Syria diancam perang saudara:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment