Friday 30 September 2011

Diperdaya agensi amah


JEDDAH: Sebuah agensi merekrut pekerja di bandar raya ini menipu 50 rakyat tempatan yang kerugian 400,000 riyal (RM340,487) selepas berjanji untuk merekrut pekerja warga asing untuk mereka.
Pemilik dan kakitangan agensi berkenaan lesap tanpa dapat dikesan, lapor akhbar harian berbahasa Arab, al-Madinah, semalam.

Agensi yang berdaftar di bawah nama agensi Mencari Kerja Sultan itu terletak di daerah Hindawiyyah.

Sebilangan mangsa berkata, mereka percaya dengan agensi itu selepas membaca beberapa iklan syarikat terbabit yang tersiar di media cetak dan elektronik. Setiap mangsa membayar kira-kira 8,000 riyal (RM6,809) bagi mengambil pembantu rumah. Menurut mereka, kakitangan agensi memberi layanan yang baik bagi mendapatkan kepercayaan pelanggan.

Polis berkata, pihaknya menahan beberapa suspek tetapi belum dapat menangkap dalang sebenar kegiatan penipuan itu. “Saya yakin dengan agensi itu ketika membaca mengenainya di akhbar dan internet. Saya sudah pergi ke sana, malah mereka turut menyediakan minuman. “Saya sanggup membayar RM6,809 dan selepas beberapa hari, mendapat tahu agensi itu sudah tiada, begitu juga dengan pengeluaran visa pekerja,” kata mangsa, Muhammad al-Jidaani. Dia kemudian membuat laporan polis selepas menyedari dirinya ditipu.


Sementara itu, Pengarah balai polis al-Balad, Kolonel Rashid al-Subie berkata, pegawainya sedang menyiasat kes itu dengan merujuk kepada pejabat Gabenor Jeddah serta Dewan Perdagangan dan Industri Jeddah.

myMetro | Diperdaya agensi amah:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment