Friday 30 September 2011

188 maut banjir di Thailand



BANGKOK 30 Sept. - Jabatan Pencegahan Bencana dan Mitigasi Thailand memaklumkan hari ini angka kematian akibat banjir di negara itu meningkat kepada 188 orang dan tiga lagi masih hilang, lapor Thailand News Agency (TNA).
Menurut Ketua Pengarahnya, Wibul Sanguanpong, banjir berlaku di 23 wilayah bahagian utara, timur laut, kawasan timur dan tengah Thailand yang menjejaskan kira-kira 1.89 juta orang.
Beliau turut memberi amaran kepada penduduk yang tinggal di kawasan berisiko di utara, timur laut dan selatan Thai, terutamanya berhampiran lereng bukit dan sungai untuk bersedia menghadapi hujan lebat, banjir kilat serta tanah runtuh mulai hari ini hingga 3 Oktober.
Sementara itu, seorang askar Thai yang bertugas dalam Batalion Isyarat ke-4 di khemah Naresuan Maharaj, terbunuh setelah terjatuh dari sebuah trak tentera dalam satu operasi bantuan banjir di Muang yang terletak di wilayah Pitsanulok, bahagian bawah utara Thai, hari ini.
Pasukan Tentera Diraja Thailand menempatkan lebih 10,000 askar dengan kira-kira 500 buah kenderaan dan 100 bot bagi membantu mangsa yang dilanda banjir di 23 wilayah itu.
Ketua Tentera Thailand, Jeneral Prayuth Chan-ocha memaklumkan kepada pemberita mengenai langkah-langkahnya pada pagi ini sebelum melawat kawasan banjir di tengah wilayah Lopburi. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment