Friday 30 September 2011

Mangsa telefon ibu


MEDAN: Ibu kepada seorang daripada penumpang pesawat yang terhempas di kawasan pergunungan Bohorok berkata, anaknya perempuannya ada menelefon ketika pasukan mencari dan menyelamat dalam perjalanan ke tempat kejadian.
Kira-kira 30 jam selepas pesawat itu terhempas, pasukan mencari dan menyelamat masih gagal ke tempat kejadian di Pulau Sumatera itu.

Rosmawati, ibu kepada, Samsidar Yusni 27, berkata, anak perempuannya ada menelefonnya, malam semalam.

“Anak perempuan saya menelefon pada jam 10 malam. Dia hanya menangis. Pertuturannya tidak jelas dan kemudian talian telefon terputus,” kata Rosmawati.

Pesawat Casa 212 Turboprop yang membawa 14 penumpang termasuk empat kanak-kanak dan empat orang kru, terhempas kelmarin ketika dalam perjalanan ke Aceh.


Pesawat komersil Penerbangan Nusantara Buana menghantar isyarat kecemasan tidak lama selepas itu dan terhempas di kawasan pergunungan Bohorok, kira-kira 70 kilometer barat laut Medan.

Pasukan mencari dan menyelamat berlepas dari Medan malam semalam tetapi terpaksa berpatah balik kerana kawasan hutan tebal dan berbukit bukau serta cuaca buruk menyukarkan perjalanan.

Harapan untuk mencari mangsa yang terselamat cerah kerana anggota mencari, memberi laporan yang pintu pesawat itu kelihatan terbuka sejak dilihat kelmarin.

Ketua pasukan mencari dan menyelamat, Laksamana Daryatmo berkata, “Pasukan penyelamat meninggalkan Medan malam semalam dengan trak kemudian terpaksa berjalan kaki untuk sampai ke tempat kejadian. Mereka juga tidur di dalam hutan malam tadi. Perjalanan itu mengambil kira-kira enam jam.” - AFP
myMetro | Mangsa telefon ibu:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment