Friday 30 September 2011

7 polis, tentera Syria terbunuh di Rastan

AMMAN: Syria semalam berkata, tujuh anggota tentera dan polisnya terbunuh dalam operasi menentang pengganas di Rastan, bandar di tengah negara itu.
Agensi berita Syria melaporkan kematian itu dalam ulasan rasmi pertama mengenai operasi kerajaan untuk menawan bandar berkenaan daripada tentera yang berpaling tadah.

“Kumpulan pengganas bersenjata menerima kekalahan teruk dalam operasi itu. Pertempuran itu menyebabkan tujuh anggota keselamatan, dua daripadanya polis, terbunuh dan mencederakan 32 yang lain,” lapor agensi itu.

Kebanyakan anggota tentera dan pasukan keselamatan Syria setia kepada Presiden Bashar al-Assad sepanjang tempoh tunjuk perasaan selama enam bulan yang menuntut penggulingannya, hingga menyebabkan 2,700 orang terbunuh.

Anggota tentera yang kebanyakannya berpaling tadah kerana enggan menembak penunjuk perasaan, membentuk unit pemberontak, khususnya di kawasan pertanian di sekitar Rastan, sebuah bandar yang didiami 40,000 orang dan terletak 180 kilometer ke utara Damsyik. - Reuters
myMetro | 7 polis, tentera Syria terbunuh di Rastan:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment