Tuesday 4 October 2011

Bukti wujud kaitan Mayan dengan makhluk asing



LOS ANGELES 4 Okt. - Sebuah filem dokumentari terbaru mengenai tamadun puak Mayan akan memaparkan penemuan bukti berhubung kewujudan makhluk asing dengan budaya kuno itu.
Penerbit filem Mexico, Raul Julia-Levy berkata, dokumentari yang berjudul Revelations of the Mayans 2012 and Beyond akan mendedahkan puak tersebut mempunyai kaitan dengan makhluk asing.
"Mexico akan menyiarkan artifak dan dokumen berkaitan bukti yang menunjukkan puak Mayan mempunyai hubungan dengan makhluk asing dan kesemua elemen tersebut disokong oleh ahli arkeologi," katanya kepada laman web TheWrap.com.
Malah katanya, terdapat bukti menunjukkan puak Mayan mempunyai niat untuk menakluki dunia selama beribu-ribu tahun namun terpaksa melarikan diri selepas 'kedatangan' makhluk asing.
Filem tersebut akan diarahkan oleh Juan Carlos Rulfo yang pernah memenangi Hadiah Humanitas untuk filem Those Who Remain pada 2009 dan Hadiah Juri Utama Sundance untuk Dokumentari Antarabangsa menerusi In the Pit pada 2006.
Sementara itu, Juan Diego Rodriguez Gonzalez bertanggungjawab sebagai penerbit eksekutif di Guatemala manakala Eduardo Vertiz di Mexico.
Sebelum ini, usaha untuk menerbitkan dokumentari tersebut dirahsiakan kerana kerajaan Mexico tidak mahu mendedahkan isu berhubung makhluk asing.
Namun, Menteri Pelancongannya, Luis Augusto Garcia Rosado mempertikaikan perkara tersebut dan menyatakan Mexico memberi kebenaran kepada pembuat filem itu untuk mengakses kawasan yang belum diterokai di tapak Mayan, Calakmul.
Sehubungan itu, kerajaan Guatemala turut berminat untuk menyertai pembikinan dokumentari tersebut, sekali gus menawarkan artifak dan penemuan maklumat baru.
Dokumentari tersebut akan mula menjalani penggambaran pada 15 November ini dan dijangka ditayangkan pada akhir 2012, iaitu tempoh sebelum kalendar Mayan berakhir. - AGENSI
Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment