Tuesday 4 October 2011

'Saya hendak pergi jauh'



AL MUKHTAFI BILLAH SHAH - “Petang sebelum kejadian, dia beritahu saya hendak pergi jauh dan tiba-tiba malam itu ketika berada di hutan, dia hubungi anak mengatakan bahawa dia terkena tembakan. Tak sangka keesokan hari dia benar-benar pergi meninggalkan kami.”

Demikian luahan Siti Sudin, 56, balu kepada arwah Mamat Che Ghani, 60, anggota Ikatan Relawan Rakyat (Rela) yang menemui ajal setelah terkena peluru sesat ketika berada di kebunnya dekat Durian Mas, Al-Mukhtaffi Billah Shah.

Dalam kejadian 6 Mac lalu, arwah Mamat yang cedera parah dipercayai akibat terkena peluru sesat itu terpaksa dikejarkan ke Hospital Dungun sebelum dibawa ke Hospital Sultanah Nur Zahirah untuk rawatan lanjut, namun meninggal dunia jam 10 pagi keesokan harinya.

Mengimbas kembali detik bersama arwah, Siti yang kini menetap di sini berkata, arwah suaminya ketika hayatnya amat komited dengan tanggungjawab sebagai anggota Rela.

Menurutnya, walaupun melangkau usia lebih separuh abad, namun arwah masih lagi komited dan tidak pernah jemu menabur bakti kepada masyarakat melalui pertubuhan badan beruniform disertainya.

“Setiap kali ada operasi atau latihan, arwah tidak pernah ketinggalan untuk menyertainya.

“Kini dia tiada lagi, namun saya rasa amat terharu kerana jasa dan pengorba-nannya selama berkhidmat dengan pasukan Rela tetap dikenang,” kata Siti dengan nada sebak selepas menerima cek pampasan insurans berkelompok dalam majlis khas berkai-tan di Dewan Perpaduan Dungun dekat sini.

Sementara itu, Pegawai Rela Dungun, Wan Mohd Apandi Wan Ismail menasihati semua anggota Rela agar menjaga senjata api yang dibekalkan dan tidak disalahgunakan untuk mengelakkan sebarang kes tidak diingini.

No comments:

Post a Comment