Tuesday 4 October 2011

Militan serang bas, 13 maut di Baluchistan



QUETTA, Pakistan 4 Okt. - Sekurang-kurangnya 13 orang mati ditembak dan lima orang lagi cedera dalam satu serangan ke atas sebuah bas penumpang di wilayah Baluchistan hari ini, serangan bermotifkan perbalahan antara puak dalam tempoh dua minggu.
Polis berkata, penyerang yang menaiki trak pikap memintas bas berkenaan di luar bandar Quetta.
''Selepas memintas bas tersebut, empat hingga lima lelaki bersenjata masuk ke dalam bas dan melepaskan tembakan. Mereka kemudian melarikan diri,'' kata pegawai kanan polis, Hamid Shakeel kepada Reuters.
Bas berkenaan membawa kira-kira 20 penumpang yang kebanyakannya pengikut Syiah daripada komuniti Hazara yang dalam perjalanan pulang dari Quetta.
Seorang penumpang yang cedera, Hussain berkata, dua lelaki mengarahkan pemandu bas menghentikan bas dan melepaskan tembakan selepas kenderaan itu bergerak 45 minit meninggalkan Quetta.
Seramai 10 orang maut di tempat kejadian, manakala tiga orang lagi meninggal dunia di hospital.
Menurut stesen televisyen Pakistan, Geo TV, bas yang membawa mangsa yang cedera dalam serangan itu dibakar oleh sekumpulan perusuh yang marah dengan kejadian itu, selepas ia menghantar mangsa ke hospital.
Rakaman video di tempat kejadian menunjukkan bas dipenuhi lubang tembakan di bahagian depan, asap keluar dari dalam bas dan berpuluh-puluh orang berkumpul di sana.
Tiada pihak yang mengaku bertanggungjawab atas kejadian berkenaan.
Anggota militan dipercayai mempunyai kaitan dengan al-Qaeda dan Taliban sering melancarkan serangan ke atas kumpulan minoriti Syiah di Pakistan.
Serangan tersebut semakin meningkat sejak beberapa bulan lalu. - Reuters
Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment