Tuesday 4 October 2011

Pelarian Korea Utara tiba di Seoul




PELARIAN Korea Utara memakai penutup mulut dan cermin mata bagi melindungi identiti mereka setibanya di lapangan terbang Incheon, semalam. - REUTERS


SEOUL 4 Okt. - Seramai sembilan orang pelarian rakyat Korea Utara yang menyeberangi laut ke Jepun dengan menaiki bot kayu kecil tiba di Korea Selatan hari ini untuk menetap di sana.
Kumpulan pelarian yang terdiri daripada tiga orang lelaki, tiga orang wanita dan tiga orang kanak-kanak itu berkata, mereka ditemui pengawal pantai Jepun pada 13 September lalu.
Mereka telah menghabiskan masa selama lima hari di laut selepas meninggalkan pantai timur Korea Utara.
Menurut jurucakap Kementerian Luar Negara, kumpulan itu akan disoal siasat oleh pegawai perisik sebelum dihantar ke pusat penempatan semula.
Kumpulan yang mengembara dengan menaiki bot kayu berukuran lapan meter ke kawasan pantai barat Jepun itu diketuai oleh seorang lelaki yang merupakan seorang tentera Korea Utara.
Korea Selatan berkata, mereka akan menangani isu ini dengan cara berperikemanusiaan dengan menurut permintaan sembilan orang pelarian Korea Utara itu.
Sementara itu, Korea Selatan turut berkata, mereka menghentikan usaha menghantar bantuan mangsa banjir di Korea Utara selepas Pyongyang gagal memberi maklum balas terhadap tawaran Seoul. . - AFP

No comments:

Post a Comment