Thursday 6 October 2011

Manuskrip Injil lama dipamer



BAITULMAQDIS 6 Okt. - Manuskrip kitab Injil berharga berasal dari masyarakat Yahudi di Damsyik, Syria, dipamerkan selama beberapa jam semalam di sebuah Perpustakaan Negara Israel di sini.
Pameran yang jarang dilakukan itu memaparkan koleksi kitab-kitab keagamaan Yahudi ketika operasi sulit mereka sebelum komuniti purba itu hilang di hujung kurun ke-20.
Kebanyakan koleksi tersebut pernah dipamerkan sebelum ini untuk tempoh beberapa jam sahaja lebih sedekad lalu kerana bimbangkan keselamatan dan pemuliharaannya.
Koleksi sebanyak 11 buah buku itu di mana antaranya merupakan buku tertua dan terpenting, dibawa keluar dari tempat simpanan perpustakaan itu dan dipamerkan ketika simposium yang berlangsung petang semalam.
Berusia antara 700 hingga 1,000 tahun dan ditulis di Asia Barat dan Eropah, manuskrip kulit itu ditulis dengan teliti dan menggunakan bahasa Ibrani yang indah serta ilustrasinya menggunakan dakwat dan daun emas.
Masyarakat Yahudi di Syria telah berada di sana selama lebih 2,000 tahun sebelum mereka dihalau keluar oleh kerajaan kerana kebangkitan semangat nasionalisme orang Arab dan penubuhan Israel pada 1948. - Agensi

No comments:

Post a Comment