Thursday 6 October 2011

Murid cemas, kelas terbakar



MELAKA 6 Okt. - Seramai 198 murid tahun satu hingga enam Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Chung Kuo, Jalan Tengkera di sini, cemas apabila sebuah kelas komputer di sekolah itu terbakar hari ini.
Ketika kejadian, 37 murid berada di dalam kelas tersebut bersama seorang guru wanita yang mula mengajar subjek itu dari pukul 12.05 tengah hari sehingga pukul 1.05 petang.
Pemangku Guru Besar sekolah berkenaan, Yeo Siaw Eng berkata, selepas setengah jam mengajar, guru itu melihat kepulan asap dari arah komputer di tengah-tengah kelas tersebut.
"Dengan pantas, guru itu mengarahkan murid keluar dari kelas tersebut. Saya yang mendapat tahu mengenai perkara itu daripada salah seorang murid kemudian membunyikan loceng kecemasan.
"Mujurlah dalam keadaan cemas itu, seorang guru lain bertindak pantas mencapai alat pemadam api dan cuba memadamnya manakala saya pula menghubungi bomba," katanya ketika ditemui di sini hari ini.
Tambahnya, semua murid sekolah itu yang berkumpul di kawasan lapang tidak mengalami sebarang kecederaan dan dibenarkan pulang.
Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Jalan Kubu, Yazid Mohd. Tahir berkata, dua jentera bomba dengan kekuatan 14 anggota dikejarkan ke tempat kejadian selepas menerima maklumat pada pukul 12.57 tengah hari.
"Api berjaya dikawal pada pukul 1.05 petang dan padam sepenuhnya 10 minit selepas itu. Punca kejadian dan anggaran kerugian masih dalam siasatan," katanya.

No comments:

Post a Comment