Thursday 6 October 2011

Pasar raya disyaki tipu harga diserbu pihak berkuasa



SEREMBAN 6 Okt. - Sebuah pasar raya di bandar ini diserbu Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan negeri kelmarin apabila disyaki menjual barang pada harga mengelirukan.
Dalam serbuan kira-kira pukul 11 pagi itu, beberapa harga barang di pasar raya berkenaan didapati tidak sama dengan harga yang dipaparkan pada label jualan.
Pengarah pejabat berkenaan, Mohd. Talal Abu Bakar berkata, serbuan itu dijalankan selepas pihaknya menerima aduan daripada pengguna yang mendakwa mereka menjadi mangsa penipuan harga.
"Kita telah menjalankan semakan terhadap 28 jenis barang seperti yang diadukan oleh pengguna terbabit.
"Hasil pemeriksaan, pihak pasar raya itu mengenakan harga yang lebih tinggi berbanding harga yang ditawarkan pada label dan pelekat barang tersebut sebaik sahaja diimbas di kaunter bayaran," katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.
Jelas Mohd. Talal, lebih mengejutkan perbezaan harga yang dikenakan adalah antara 20 sen hingga RM2.
"Kami menyita barang tersebut dan pengusaha terbabit didapati melakukan kesalahan di bawah Seksyen 12(1)(a) Akta Perlindungan Pengguna 1999 (APP 1999). Sabit kesalahan boleh dikenakan denda sehingga RM250,000," tegasnya.
Tambahnya lagi, sepanjang tahun ini sebanyak 16 kes kesalahan sama dikesan di seluruh negeri ini melibatkan pelbagai kategori peniaga.
"Saya menasihatkan peniaga supaya lebih berhati-hati ketika melabelkan tanda harga barangan mereka dan jangan sesekali mengambil kesempatan menipu pengguna," katanya

No comments:

Post a Comment