Thursday 6 October 2011

Perlu cop pejabat agama Thailand



BACHOK – Masalah tiga beradik dari keluarga miskin di Kampung Panchor yang tiada sijil kelahiran disebabkan ibu bapa mereka ti-dak mempunyai sijil pernikahan lengkap.

Pegawai Pendaftaran Jabatan Pendaftaran Daerah Bachok, Ayuzi Drawi @ Md Aris berkata, pihaknya tidak mempunyai masalah mengeluarkan sijil kelahiran tiga anak pasangan Mohd Tarmizi Ismail, 42, dan Rosnida Sharifudin, 30, sekiranya mendapat sijil pernikahan lengkap dicop Jabatan Agama Islam dari Selatan Thailand.

Menurutnya, pasangan itu perlu ke pejabat agama itu untuk mendapatkan cop pengesahan sebelum mengemukakannya kepada Jabatan Pendaftaran Ba-chok.

“Pasangan ini bernikah di Selatan Thailand dan sijil pernikahan mereka tidak lengkap kerana tiada cop pengesahan dari pejabat agama di sana.

“Sijil kelahiran anak mereka boleh dikeluarkan sekiranya mereka men-gemukakan sijil sah,” katanya kepada Sinar Harian ketika mengulas kes tiga anak pasangan itu yang gagal mendapatkan sijil kelahiran seperti disiarkan Sinar Harian, 19 Jun lalu.

Manakala bagi kes anak ketiga dan keempat pasangan itu tidak mempunyai surat hospital kerana tidak mampu membayar kos kelahiran di hospital itu.

“Kami tidak mem-punyai autoriti terhadap hal ini kerana mereka perlu menjelaskan hutang hos-pital terlebih dahulu untuk mendapatkan surat.

“Mereka mungkin boleh meminta bantuan kewangan dengan pihak lain untuk menyelesaikan masalah sebelum hadir ke pejabat kami untuk mendaftarkan sijil kelahiran anak-anak mereka,” katanya.

Anak pasangan ini yang tidak mempunyai sijil kelahiran ialah Mohd Fairus Firdaus,8, Mohd Ridhuan Haikal,6, dan Mohd Adam Mukhriz,2.

Terdahulu, sebelum ini, kepayahan hidup pasangan ini pernah mendapat perhatian Penyelaras Dun Jelawat, Datuk Dr Ilias Husain apabila mereka hanya tinggal dalam pondok yang sering dibanjiri air setiap kali hujan.

Atas keprihatinan Umno Jelawat, mereka mendapat peruntukan membina rumah baru yang lebih selesa.
SH:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment